همه چیز درباره لنز طبی چشمی

لنز طبی اغلب به دلیل استفاده نکردن از عینک کاربرد پیدا می کند. افرادی که دائما بید از عینک استفاده کنند پس از مدتی به دلیل برخی مشکلات مثل جا انداختن عینک روی بینی، محدود کردن زیبایی صورت، عوض شدن حالت چشم، تمیز کردن و بخار گرفتن عینک خسته مس شوند و به دنبال راه حلی برای خلاصی از عینک می گردند. لنز طبی یکی از راه حل هایی است که می توان آن را جایگزین عینک کرد که البته دارای مزایا و معایبی است که در این مقاله به آن پرداخته ایم.
لنز چشم طبی چه کاربردی دارد؟
لنز طبی جزو لنز های نمره داری است که در قالب لنز طبی رنگی و بی رنگ تولید می شود و مناسب چشم های ضعیف می باشد. لنز های طبی به دلیل سهولت استفاده و جنبه زیبایی که دارند بسیار مورد استقبال قرار گرفته است و بیشتر افرادی که چشم های ضعیفی دارند خواهان استفاده ز لنز طبی می باشند.
لنز طبی تماسی برای نخستین بار توسط متخصصین اپتومتریست امریکایی در سال 1945 کشف شد که با استقبال زیادی رو به رو شد. به طوری که تا کنون قریب به 125 میلیون نفر در حال استفاده از لنز طبی می باشند. لنزهای طبی انواع مختلفی دارند و مراقبت و نگهداری از آن ها مهمترین مساله ای ایست که کاربران آن باید به آن توجه داشته باشند.

چند نوع لنز طبی در بازار وجود دارد؟

افرادی که به دنبال استفاده از لنز طبی می باشند چند دسته هستند. به طور مثال افرادی که به طور دائمی از عینک استفاده می کرده اند و حالا می خواهند لنز را به طور کل جایگزین عینک نمایند.
افرادی که دید مناسبی دارند و فقط گاهی اوقات و در بعضی شرایط مثل رانندگی و یا مطالعه بایستی از عینک استفاده کنند و ترجیح می دهند به جای استفاده از عینک از لنز طبی استفاده نمایند.
افرادی که نمره چشمشان پایینی دارند و بیشتر به جنبه زیبایی آن توجه دارند و می خواهند از لنزهای طبی رنگی استفاده نمایند و….
به همین دلیل لنزهای طبی در انواع مختلفی ساخته می شوند که عبارتند از:

 لنز های چشمی طبی  نرم چه خصوصیاتی دارند؟

بیشتر لنزهای طبی که مورد استفاده کاربران است از نوع لنز تماسی نرم می باشد که با تکنولوژی بسیار بالای اپتیکی ساخته شده است و دارای قابلیت انعطاف پذیری بالایی می باشد. این لنزها اکسیژن رسانی بالایی دارند و برای قرنیه چشم ها مزیت مهمی به شمار می آید.

افرادی که می توانند از لنز طبی نرم استفاده کنند عبارتند از:


  • افرادی که استفاده دائم از عینک برای آن ها مشکل ساز است و نمی توانند در مدت زمان طولانی ار عینک استفاده نمایند.
  • افرادی که در شرایط خاص و در مدت مشخصی باید از لنز استفاده نمایند
  • افرادی که نمی توانند به صورت دائمی از لنز استفاده نمایند و به لنز حساسیت دارند که با استفاده از این لنزها در مدت زمان کمتر، احتمال آلوده شدن لنز درمحیط خارجی کاهش می یابد.


 لنز های طبی هفتگی چیست؟

این لنزها برای استفاده یک روز تا یک هفته مناسب می باشد که بعد از یک هفته باید لنز جدیدی را جایگزین آن کرد. این لنز ها نیاز به مراقبت روزانه دارند و برای تمیز کردن آن ها باید از  استفاده کرد. (توجه داشته باشید برای تمیز کردن لنز خود با محلول لنز حتما با پزشک و یا اپتومتریست خود مشورت نمایید زیرا برخی از محلول های موجود در بازار کیفیت سابق خود را نداشته و باعث آسیب به لنز و چشم می شود)

چه کسانی باید از لنز طبی هفتگی استفاده کند؟

  • این نوع لنزها برای افرادی که تا به حال از لنز استفاده نکرده اند و می خواهند ببیند می توانند از لنز استفاده نمایند یا خیر مناسب است و در صورتی که مشکلی با لنز نداشتند می توانند لنزهای سالانه استفاده نمایند.
  • افرادی که دچار خشکی چشم هستند و نمی توانند از لنز طبی در مدت زمان های طولاتی استفاده نمایند.

  ویژگی های لنز  چشم طبی ماهانه


لنز طبی ماهانه هم مانند لنزهای هفتگی تاریخ انقضای کوتاه مدتی دارند و پس از 1 ماه استفاده از آن باید لنز دیگری را جایگزین آن کرد و استفاده بیشتر از 1 ماه، باعث آسیب به چشم خواهد شد.
لنزهای طبی ماهانه همانند لنزهای طبی هفتگی نیاز به مراقبت هر روزه دارد و باید با محلول لنز آن ها را شست و شو داد تا آلودگی های محیطی و رسوبات چسبیده به لنز کاملا از بین بروند.
از دیگر انواع لنز طبی می توان به لنز طبی فصلی اشاده کرد

افرادی که باید از لنز چشم طبی ماهانه استفاده کنند عبارتند از:


  • به طور کلی لنزهایی که تاریخ انقضای کوتاه مدتی دارند بهداشتی ترهستند زیرا رسوبات و آلودگی کمتری به خود می گیرند و پس از یک ماه ، لنز دیگری جایگزین آن ها می شود در نتیجه برای افرادی که به بهداشت لنز اهمیت زیادی می دهند و به لنز سالانه آلرژی دارند مناسب می باشد.
  • افرادی که نمی خواهند هزینه زیادی را برای خرید لنز متقبل شوند انتخاب لنز طبی ماهانه برای آن ها مناسب می باشد زیرا این لنزها نسبت به لنزهای دیگر مقرون به صرفه تر می باشند.

آیا لنز چشم طبی دائمی وجود دارد؟

لنز طبی سالانه از جنس هیدروژل سیلیکون می باشد که نسبت به دیگر لنزهای طبی دارای تکنولوژی پیشرفته تری هستند و باعث اکسیژن رسانی زیادی به چشم می گردد و به همین دلیل به لنزهای قابل تنفس معروف هستند. البته شایان ذکر است همه لنزهای سالانه از جنس هیدروژل سیلیکون نمی باشند پس در زمان خرید لنز طبی سالانه از جزئیات آن اطلاعات کاملی کسب نمایید.

چه کسانی باید از لنزهای طبی سالانه استفاده کنند؟

  • افرادی که به طوردائم باید از لنز استفاده نمایند و تمایلی به استفاده ازعینک ندارند و نمی خواهند هر چند وقت یک بار لنز خود را عوض کنند

لنزهای چشم طبی سخت یا نفوذ پذیر به گاز چیست؟

لنزهای طبی GP وGRP که به لنزهای سخت معروف هستند لنزهای بسیار مقاومی هستند و می توان از آن ها در مدت زمان بیشتری استفاده کرد. البته با روی کار آمدن لنزهای تماسی نرم، لنز های طبی سخت طرفداران خود را به طور چشمگیری از دست داد. اما همچنان افراد زیادی هستند که از لنزهای طبی سخت استفاده می کنند و با آن ها احساس راحتی بیشتری دارند.

استفاده از لنز چشم طبی سخت برای چه افرادی مناسب است؟

  • افرادی که با لنزهای نرم دچار تاری دید می شوند
  • افرادی که دچار آستیگماتیسم هستند و به خوبی با استفاده از لنزهای طبی سخت این مشکل آن ها پوشش داده می شود.
  • افرادی که در بعضی مواقع اشکال و اضلاع را درهم و نا منظم می بینند.

لنز چشم طبی هیبرید ی چیست؟

این لنز ها که ترکیبی از لنز های سخت و نرم می باشد به لنزهای هیبرید معروف هستند و در هر دو نوع بافت سخت و نرم برای کاربران لنز چشمی تولید می گردد.

لنز طبی چشم بهتر است یا عینک طبی؟
  • لنز مطابق با حرکت چشم ها حرکت می کند و به همین خاطر دامنه دید فرد محدود نمی شود
  • مانند شیشه عینک کثیف و تار نمی شود و در اثر رطوبت بخار نمی کند
  • زیبایی چهره افراد را تحت تاثیر قرار نمی دهد
  • برای افراد ورزشکار که محدودیت استفاده از عینک را دارند مناسب تر است
  • افزایش دید و قدرت بینایی
  • پنهان ماندن ضعف بینایی افراد از دید دیگران
  • مناسب برای افرادی که عمل جراحی بینی انجام داده اند
  • آیا لنز طبی به چشم آسیب می رساند؟
  • در صورتی که از لنزها به طور دائمی استفاده شود ممکن است عمل اکسیژن رسانی به قرنیه چشم ها کاهش یابد که باعث آسیب های جبران ناپذیری برای فرد می گردد.
  • لنزها به عنوان یک جسم خارجی می تواند باعث حساسیت و یا بیماری های چشمی گردد که البته دلیل عمده این مساله می تواند استفاده نادرست از لنزها و عدم رعایت بهداشت در هنگام استفاده از لنز باشد.
استفاده از  با وجود سهولت استفاده از آن و مزایای خوبی که دارد نیاز به نکات مراقبتی بسیاری دارد که اگر به آن توجه شود و در هنگام گذاشتن و برداشتن لنز کاربران نکاتی را که پزشکان و اپتومتریست ها در خصوص آموزش استفاده از لنز به آن تاکید دارند را رعایت نمایند، لنزها گزینه بسیا خوبی برای دید بهتر افراد می باشند.
برای اطلاعات بیشتر درخصوص خرید بهترین برند لنز طبی رنگی و همچنین بهترین محلول لنز و قرص لنز  موجود در بازار می توانید با  مشاورین ایران لنز (اپتومتریست خانم سحر قاسمی) تماس بر قرار نمایید

Comments

Popular posts from this blog

چند نوع لنز چشم وجود دارد؟ لنزهای چشمی برای چه افرادی مناسب است؟

لنز رنگی نمره دار یا لنز طبی رنگی چیست؟ کاربرد آن چیست؟ بهترین مارک آن کدام است؟